Menjalani kehidupan seharian pasti,banyak cerita suka, duka,lucu,sedih yang perlu diharungi...semoga segala cabaran ini dapat di tempuh dengan hati yang tenang dan hidup yang di lalui ini mendapat keredhaan dan keberkatan dari Allah s.w.t... Ameen

Tuesday, August 24, 2010

Merancang kewangan anda

Ehem...ehem...
Saya bukanlah orang yang sangat bijak menguruskan kewangan.


Bukan juga arif tentang mengendalikan nafsu dan godaan syaitan apabila berkaitan dengan wang.


Namun, saya masih punya kesedaran untuk memahami dan merancang kedudukan kewangan saya.


Banyak pepatah melayu yang boleh di kaitkan dengan wang “Ukur baju di badan sendiri” bermaksud berbelanjalah dengan sekadar kemampuan kita, “Langit tidak selalunya cerah” bermaksud sediakanlah simpanan untuk waktu kecemasan, “Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit” bermaksud menabunglah untuk hari tua anda. “Berat sama di pikul, ringan sama di jinjing” bermaksud ambillah pelan takaful anda.
Ada banyak lagi kiasan-kiasan kata yang menjadi perumpamaan yang boleh kita jadikan sebagai alasan untuk kita merancang kewangan kita. Perkara yang perlu diberikan perhatian untuk merancang kewangan ialah 4 fasa asas seperti yang di tunjukkan di gambarajah. Silalah belajar sendiri...sebab saya malas nak terangkan...hahaha...ok ok...kalau saya rajin nanti saya update entry ini...

Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah) yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut; dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu.
Al Furqan: 67

Berapa petak yang anda dah penuhi? kalau belum, silalah berkira-kira untuk penuhi, belajarlah membuat bajet, belajarlah berjimat, belajarlah untuk mengasingkan antara keperluan serta kehendak dan belajarlah untuk menahan nafsu dan godaan syaitan. Sekian!




No comments: