Menjalani kehidupan seharian pasti,banyak cerita suka, duka,lucu,sedih yang perlu diharungi...semoga segala cabaran ini dapat di tempuh dengan hati yang tenang dan hidup yang di lalui ini mendapat keredhaan dan keberkatan dari Allah s.w.t... Ameen

Thursday, January 06, 2011

Tayangan Ulangan

Makan. Minum. Tidur. Bangun . Makan dan minum semula. Tidur dan bangun semula. Esoknya ulang pekerjaan yang sama lagi. Sampai bila? Eh, tidak bosankah? Orang lain membanting tulang, kau hanya mengharapkan rezeki gugur dari langit. Sedangkan ulat di dalam batu boleh hidup, ye tak? Isy isy isy…

Ayat saya nampak macam skeptical kan? Tapi, cuba kita lihat pada diri kita sendiri. Lihat pada kehidupan seharian kita. Lihat pada pekerjaan yang kita lakukan. Kebanyakannya mengulang, mengulang dan mengulang? Benda yang sama, bosan owh! Kalau tidak, baguslah. Namun, kebanyakan dari kita hanya mengulangi rutin harian yang sama. Membuat pekerjaan yang sama. Setiap hari. Apakah akan ada kemajuan?

Adakah mengulangi rutin harian itu salah? Tidak. Saya tak kata begitu pun. Habis tu, kemajuan apa yang saya maksudkan?

Okey, begini. Kerja yang kita lakukan berulang-ulang sepatutnya menjadikan kita semakin mahir dalam sesuatu pekerjaan itu, lalu sambil pejam mata pun kita boleh buat. Okey, fahamkan? Maka, ia akan menjadi kemahiran kita untuk membuat sesuatu, dan kita menjadi pakar. Okey, masih ikut? Bila kita menjadi pakar untuk melakukan sesuatu perkara, itulah kemajuan yang saya maksudkan. Mengerti?

Kalau setakat rutin harian menyidai pakaian, adakan ia melambangkan kemajuan? Eyhhh… kemahiran menyidai pakaian pun perlu taw. Inilah namanya kemahiran hidup. Apa? Kau ingat tolong mak sidai pakaian kat rumah tu tak dapat pahala? Kalau sidai kain sehelai dapai 1 pahala, kalau 20 helai berapa pahala? Itu kalau satu hari, kalau 10 hari, 10 bulan, 10 tahun? Hey hey hey…jangan pandang rendah pada benda-benda yang remeh. Itu belum cerita pasal angkat jemuran hujan dah turun, melipat pakaian dan menggosok pakaian lagi!

Kadangkala ada juga sesetegah dari kita yang tak buat apa-apa pun setiap hari, berulang-ulang tidak berbuat apa-apa. Sampai bila? Sampai ajal dipanggil? Itu sahajakah tujuan hidup kita? Ulang-ulang dan ulang lagi. Mana kemajuannya? Mana pahala yang kita kumpul untuk berkampung di akhirat yang kekal kelak?

To make it worst, lagi sedih nak cerita kalau kita berulang-ulang melakukan perkara-perkara yang di larang Allah s.w.t. Nauzubillah.

No comments: